Consument verwacht van moderne (online) winkel inleverservice kleine apparaten

Geplaatst op 15 januari 2019
Wecycle promoot Premium Pick-up service tijdens Webwinkel Vakdagen 

Tot 75 procent van de mensen vindt dat elektronicaketens de Wecycle Premium Pick-up service moeten aanbieden. Klanten willen bij de bezorging en installatie van een nieuw groot elektrisch apparaat niet alleen het oude grote exemplaar mee teruggeven voor recycling, maar ook kleine apparaten. Wecycle organiseert de inzameling en recycling van afgedankte elektrische apparaten en energiezuinige lampen (e-waste). 


De consument verwacht van een moderne (online) winkel dat deze ook kleine apparaten retour neemt bij de bezorging van een groot elektrisch apparaat. Klik op de foto voor een korte video (1’52”).

Onderzoek door Motivaction toont aan dat 51 tot 75 procent van de mensen vindt van verschillende landelijke elektronicaketens dat zij de Wecycle Premium Pick-up service zouden moeten aanbieden. De belangrijkste redenen daarvoor zijn: ‘goed voor het milieu’, ‘hoort bij deze tijd’, ‘bijdrage aan de circulaire economie’, ‘hoort bij een kwaliteitswinkel’ en ‘hoort bij een moderne winkel’.

“De consument verwacht dat hij via zijn winkel makkelijk afgedankte kleine apparaten kan inleveren of dit nu een fysieke of online winkel is”, zegt Jan Vlak, algemeen directeur van Wecycle. “Wij maken dit mogelijk met onze Premium Pick-up service. We zijn hiermee pas een jaar geleden gestart en nu al doen 150 winkels en vervoerders mee. We denken dat er nog veel meer zich bij ons aansluiten.” De Wecycle Premium Pick-up service wordt uitgevoerd door 150 (online) winkels en vervoerders, waaronder alle BCC-vestigingen, vestigingen van ketens als Electroworld, EP, Euronics en Expert en leasebedrijf Elbuco. De RND, Techniek Nederland (voorheen Uneto-Vni) en Thuiswinkel.org ondersteunen de service.

Voordelen retailer en consument
De Wecycle Premium Pick-up service heeft veel voordelen. Zo heeft de consument bij de bezorging en installatie van een groot apparaat even de tijd om kleine apparaten bij elkaar te zoeken. De bezorgers zijn gewend om veilig om te gaan met elektrische apparaten en mogen deze ook vervoeren. De inzamelpartner ontvangt de normale kostenvergoeding voor de ingeleverde apparaten.

Presentatie op Webwinkel Vakdagen
Tijdens de Webwinkel Vakdagen, op 23 en 24 januari in de Jaarbeurs Utrecht, informeert Wecycle op stand 145 de bezoekers over de Premium Pick-up service. Operationeel directeur Mark Tilstra geeft op 24 januari om 15.00 uur in zaal 11 een presentatie samen met Rob Wierenga, hoofd consumentenelektronica van Techniek Nederland.

Deze website maakt gebruik van cookies.

Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor het verwerken van de informatie door derden op de wijze en voor de doeleinden zoals in onze privacy voorwaarden omschreven.